Sunday, May 20, 2007

خزعبلاااااااااات


حاسبوا هذا الرجل .. على هذا الكلام
أوليست هذه إساءة للأديان ؟؟
بل وتحريض على الفسق والانحلال الاخلاقي
---------------
استفزااااااااااااااااااز

وقال د.عزت عطية .. إن المرأة في العمل يمكنها أن تخلع الحجاب أو تكشف شعرها أمام من أرضعته وهذه هي الحكمة من إرضاع الكبير، فالعورات الخفيفة مثل الشعر والوجه والذارعين يمكن كشفها، أما العورات الغليظة فلا يجوز كشفها على الإطلاق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طيب ازاي
إرضاع الكبير يكون لإباحة الدخول والخلوة بين رجل وامرأة ليس بينهما صلة قرابة النسب ولا صلة الرضاع في حال الصغر
والحديث صحيح ومن يعترض عليه فيكون اعتراضه علي رسول الله
توثيق الإرضاع هو الحل ويكتب في العقد أن فلانة أرضعت فلانًا ونشهد الله علي ذلك ونحن من الشاهدين
والحكمة من إرضاع الكبير هي تحويل العلاقة البهيمية عن الإنسان إلي علاقة دينية تقوم علي الحقوق
لكن لو رضع كل الناس من بعضهم فهذا فائدة للاسلام لأن كل رجل سيحترم المرأة ولن يؤذيها دون أن يؤثر ذلك في تحريم النكاح
-------------------------------------------------
وهذا رد يبدو أكثر منطقية .. من خارج عنبر العقلاء
تحديث:وردنا من معلق مجهول ان لينك الرد غير واضح وجاري توضيحه بوضع خط وتضخيم الكلمة الي bold

28 comments:

Anonymous said...

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
انا والله هموت من الضحك علي المغفل دة
ازاي يبقي بالعقلية دي
؟؟؟؟؟؟؟؟
واساسا الحديث دة لا وجود له في السنه او الفقه النبوي
دي خرافات ودسائس علي الاسلام لمحاولة اضعافة
ونقطة كمان
ان ابني ادم دة لم يلاحظ كميه التناقض بين هذا الحديث المشبوة وبين كامل علوم الدين
يعني اصلا مينفعش لا دينيا ولا اخلاقيا ولا حتي عباسيا
دة مخرف كبير
ووجد من ينشر علي لسانه
علي كدة بقي الحكايه هتبقي مليطة وهيبقي اللبن للركب
هههههههههههههههههههههههههه
ربنا يهدي الجميع

admelmasry said...

هههههههههه
هما لسه بيحوا في الموضوع دا
.
.
ما زهقوش كلام ياعني
.
.
انا عايز حد يروح يقول للشيخ دا
ان عملية الارضاع اللي شيادته بيناشد بيها
لحفظ العلاقة بين الرجل والمراه
بتم فعلا بين الرجل والمراه ولكن حتي مسمي اخر وفي وضع اخر
.
.
هو الراجل دا مش فاهم
ولا مش عارف
ولا مش ايه بالظبط
انا خلااااااااص
هاتجنن
.
.
ياخوانا تعقل دي ؟
صحيح
العقل زينه يا خواتي
.
.
تحياتي ليكي يا لو والسلام
ادم المصري
اول دمتور احه
مدون غير منحاز

zenzana said...

ههههههههههههههههههه
انا بموت م الضحك كل ما اسمع الكلام دا

يعني دلوقتي انا بشتغل في مكتب في خمسين حد راجل المفروض ارضعهم كلهم هههههههههههه يا لهوييييي

وعلي ايه خليني ف بيتنا من غير شغل
طب لو اضطريت وركبت ميكروباس ولا اتوبيس اعمل ايه؟

لالالا اقولك انا اروح احول واقلب علي الاقل مش هرضع واحتمال...هيبقي اسهل

اتفضل عندنا said...

هم يضحك و هم يبكي ( و هم يا جمل!)
في اوقات الواحد يحس فيها ان كلامهاو رده ممكن يعمل فرق لكن دي بقي مش واحده منهم...انسان بالعقليه دي يتقال ليه ايه؟ اي محاوله للحوار او المناقشة هتنتهي بالفشل او باتهامي بالكفر و الزندقه و العصا لمن عصي....معلهش يا زهر بكره تروق وتحلي

ibn_abdel_aziz said...

لعلمكوا ا نتوا بس اللي مش فاهمين

ده ممكن يتفتح بيه بزنس يا بنتي
:)
الرضعة بخمسين جنيه
واهو كله منافع
وحطي تحت منافع دي ميت خط

الغريب ان الحديث ده من الشائع جدا
قد يندرج تحتب بند
" الحديث المشهور"
وله تعريفه في علوم مصطلح الحديث
وليس كل مشهور صحيح او مقبول
وليس كل مقبول مشهور


عمالين نقول ننقح التراث
وصدقيني التراث ده مش اسوأ حاجة فيه حديث رضاع الكبير

لو جت علي ده يبقي يهون
فيه اثار اخري كارثية ليس لها اصل ووجدت في كتب الفقه بدون انذار مسبق
ثم اصبحت مقبولة
ثم اصبح القدح فيها جريمة

ثم تحولت بقدرة قادر الي حدث تاريخي

وده ينطبق تماما مثلا علي أثر ما يسمي بالبيعة العمرية اللي انا كاتب عنها بحث في تدوينة سابقة قريبة

ربنا يرحمنا

أحمد عبد الفتاح said...

هو لسه فيه حد بيتكلم في الهبل ده
يا جدعااااااااااااااااااااااان
لارضاع بعد اثنين والرضاع عهو ما انبت اللحم وانشز العظم
هما البهايم الي بيقولوا الكلام ده مبيعرفوش يقروا ؟

zenzana said...

ابن عبد العزيز

علي كدة يجوز الرضاع ف بلاد برا ولا محلي بس؟

هههههههههههههه

Anonymous said...

رجاءمن حضرتك
توضيح اللنك الخاص بالرد علي هذة التخاريف
لان جملة
وهذا رد يبدو اكثر منطقية
غير واضحة انها لنك او انها تؤدي لصفحة اخري
كالرجل مثلا في بدايه التدوينة او هذا الكلام
شكرا

bluestone said...

ياسر:
المشكلة في واحد قال كلمتين اي هبل والسلام .. خلي بالك ده راجل يعتبر عالم وفي مركز مرموق في الأزهر رئيس قسم الحديث في كلية علوم الدين
يعني حاجة كبيرة

والكارثة الأكبر كام بني آدم تتلمذوا على ايديه وكام بني آدم بيسمعوا كلامه ومقتنعين ..

وبعدين لما هو مخرف وزفت .. ازاي واحد بالعقلية دي حاطينه في منصب زي ده .. وهو ده اللي غايظني

bluestone said...

دكتور آدم المصري :)
اهلا بيك ..
انا أول ما قريت الخبر اعتقدت في الأول انه حاجة كده زي كدبة ابريل ..
قريته قبل كده في فتوى صدرت من واحد في السعودية .. بس قلت يعني ده هنااااااااك في السعودية .. حيث كل شيء سري وكل شيء ممكن ..

لكن هنا في مصر .. ورجل اكاديمي .. لا على الأقل راجل عنده ذرة عقل وعايش في مصر ..

اولا يجب الكشف عن قواه العقلية
ثانيا يجب محاسبته على الهبل ده ..

bluestone said...

زنزانة:
طيب تخيلي لو واحدة بتشتغل
sales person
ولا
medical rep
آخر تهريج طبعا
انا استغربت انه ماقالش ازاي يتم تطبيق هذا الكلام العظيم وكيف يتم تطبيق الفتوى التي تهدف لحماية الحرمات في النهاية !!!!!!!!
افتكر دكتور عبد الفتاح عساكر رد عليه رد مقنع إلى حد ما ووجه له سؤال مباشر المفروض يجاوب عليه

bluestone said...

اتفضل عندنا:
:))
اهلا بيكي وبخفة دمك

الله ينور عليكي :: (انسان بالعقليه دي يتقال ليه ايه؟)
اصل اي حد بيفكر بالاسلوب ده يبقى خلاص في الضياع من زماااان

bluestone said...

بن عبد العزيز:
هو فعلا بيزنس ومنافع .. وده موضوع كبييييير
لكن سيبك من النوايا وسيبك من البيزنس ...
سيبك من الفتوى نفسها ومدى عبثها

لكن انا بصراحة اكتر حاجة غاظتني في الموضوع مش ان الفتوى هبلة للدرجة دي لكن ان راجل زي ده بيحتل منصب مهم جدا في واحدة من أهم المؤسسات الدينية في العالم العربي والاسلامي وهي الازهر
يمكن مصريين كتير لا يتعرفوا بالازهر حاليا ويدركون مدى تراجع شيوخه ومكانته .. لكن أمام العالم الوضع مختلف .. وانا اعلم ما اتكلم عنه

غير ده وده
راجل زي ده .. تتلمذ على يده كام بني آدم يا شريف .. وكام واحد من دول اتأثر بكلامه وبفكره وبيطبقه بنفس الأسلوب على أحكام أو أمور أخرى .. طيب كام طالب من دول هيأثروا في مجتمعهم بنفس الفكر .......

ما هو اللي بيطالب بتطبيق البيعة العمرية المزورة .. وان الاقباط يلبسوا مش عارف ايه وما يعملوش ايه والهوس ده كله بيفكروا بنفس الأسلوب يا شريف .. واي حد بيقولك نقحوا التراث بيتكفر وهو واقف

دي المصيبة اللي بجد يا شريف

Anonymous said...

الحديث صحيح وليس من حقك الاعتراض عليه

zenzana said...

بلوستون

بلاش كلمة أهم مؤسسة دينية دي احسن دا كلام فقيع فعلا

عشان محدش يزعل ان جدي مازال شيخ ف الازهر وعارف انا بقول ايه

zenzana said...

الاخ المجهول اللي تحت

من حق اي حد انه يعترض ومن حق اي حد انه
يعبر عن رأيه


بالظبط زيك لما اخترت انك تدخل مجهول
ومتقولش اسمك

Gid-Do - جدو said...

بلوستون

لو رجعنا التاريخ حنلاقى ان من علامات الانهيار والضعف فى الدولة ظهور الافكار اللى لاتودى ولا تجيب كل ما هناك انها تشغل الناس فى متاهات ومن امثلة ذلك ان فية زمن طلعوا فية بحكاية ان القران مخلوق واقنعوا بها الحاكم فى ذلك الوقت حتى ان واحد من الائمة الكبار فى ذلك الوقت جلد وسجن لمحاولتة تصحيح هذا الهراء ورفضة الاعتراف بهذا السفه ... واحنا دلوقت ماشيين على نفس الخط بول الناقة ولبن الناقة لعلاج الامراض ...العلاج بالقران ...التبرك ببول الرسول علية الصلاة والسلام ...والان ارضاع الكبير ...وكلها اشياء لن تفيد ولكنها تجرنا جميعا الى الهاوية خاصة اذا كان المتحدث ممن له مكانة تؤثر فى فكر العامة مثل امام المسجد او القس فى الكنيسة فيستمع البسطاء من الناس الى ما يقولون معتقدين انه من المقدسات الغير قابلة للنقد ... ان العالم الذى نصفة بالمتقدم لم يتقدم الا بنقد كل شئ والتخلص من الخرفات خاصة التى صبغت بصبغة الدين وهو منها براء وجعل العلم والتجربة المعملية اساس التقدم ـ والعلم والتفكير فريضة حتى ان الاستاذ عباس محمود العقاد كتب كتاب عنوانة التفكير فريضة اسلاميةـ بكل اسف نحن ننحدر الى هاوية

Tamer Abdel Aziz said...

بس متقوليش
راجل
ولا اكاديمي
متحرقيش دمي
عموما هو لحس كلامه هنا
http://www.alarabiya.net/articles/2007/05/21/34660.html
الله يخرب بيت مجانية التعليم اللي جابتلنا الاشكال دي
مش كان زمانه بينقي دودة القطن في الغيط دلوقتي بدل الفتاوي العجيبة دي؟؟؟

م said...

كلام هذا الدكتور استفزن
ولكن تدوينتك استفزتنى اكتر
طريقة العرض غير محايده وغير موضوعيه بالمره
موضوع كهذا رد عليه علماء كثر لم تحضرى ردهم هنا اكمالا لموضوع
كما فتحنا الباب للحديث عن (التراث) ولا اعرف هل هو تراث سيدج درويس مثلا ام هى السنه النبويه
اى تراث تقصدون
وماهى مؤهلات الاخ المنادى بتنقيح التراث عشان نتنور يعنى
انا افهم انى عشان اطالب بتعديل حاجه اكون درست ووصلت لنتيجه مش مجرد حاجه مش عاجبانى اطالب بتغييرها
وحكاية بقى كام واحد اتعلم على ايده فانا اطالب بتحرى مباحثى للوصول الى اسمائهم وتجريدهم من درجاتهم العلميه
ينفع كده؟
عاوزين نفقد الثقه تماما مش هو ده المطلوب؟
وبالنسبه لصورة الازهر فاحب اقولك ان الازهر ليس هو شيخ الازهر ولهذا فصورة الازهر مضيئه كما هى ورجاله افاضل واجلاء فى المعظم
البوست كان مجال للسخريه وخفة الدم ولم يبد اى من المعلقين ما يدل على انه قرأ او انتقد باسلوب علمى

فانتوماس said...

اعتقد ان الموضوع ده حساس شويتين ..افرضي الراجل بيتكلم وهو مسنود علي نصوص قوية كده التريقة مش حتبقي عليه هو ودي حاجة في اعتقادي مش صح ولاايه؟؟

karakib said...

محمد الهنداوى
البوست كان مجال للسخريه وخفة الدم ولم يبد اى من المعلقين ما يدل على انه قرأ او انتقد باسلوب علمى
=========
هو ده كلامك
يا عزيزي من الواضح أنك ما قريتش عند ابن عبد العزيز و جدو ردودهم علي مثل هذة الأشياء
و مش عارف ايه موضوع مؤهلات كل واحد علشان يتكلم
ما هو اللي قال الكلام ده دكتور
مؤهل عالي أوي يعني
ده معناه انه كلامه صح !

bluestone said...

الأخ المجهول:
لأ هو من حقي اقول رأيي في اللي انا عاوزاه .. ده مبدئيا .. وياريت يا عم المجهول تقولنا رأيك العلمي بقى ايه في تطبيق هذا الحديث الذي تراه (صحيحا)
-----------------------------
زنزانة:
هو بس كان قصدي بالنسبة لنظرة الناس من بره ليها .. مش لينا احنا ..
بمعنى ان اللي عايشين بره واللي جوه ومعنهدمش علم كفاية او دراية بالامور بيعتبروا الأزهر هو اكبر مؤسسة دينية في الوطن العربي.
اعرف جيدا انها لا تعبر عن رأي عموم المسلمين .. بل ان الرجل نفسه لم يكن يعبر عن رأي الأزهر بدليل ان الجامعة نفسها وقفته وبعدين اعتذر ورجع في كلامه
---------------------

bluestone said...

جدو العزيز:
عندك حق فعلا .. تراجع مستوى علماء اي أمة دليل على تخلفها
ومش العلماء وبس يا جدو لو تشوف مستوى الصحفييين وكتاب وفنانين العصر ده هنعرف قد ايه احنا بنرجع ورا..
الفرق واضح جدا ما بين ام كلثوم وروبي
انت جبت التايهة يا جدو .. لما حد يتكلم اي حد مش مهم .. لكن لما يكون شخص عنده مكانة وتأثير على البسطاء .. دي المصيبة
----------------
sniper
نحمد ربنا طبعا انه رجع في كلامه قبل ما البلد تتقلب ...

bluestone said...

محمد الهنداوى:
استفزيتك ؟؟
هايل .. يبقى كلامي أصاب .. :)

لا بجد .. واضح بس ان انت ماقريتش كويس .. انت استعجلت في الرد وغالبا الاستعجال بيجيب غلط ...
لاني بالفعل حطيت رد .. ومش من دماغي أكيد من دكتور تاني واسمه عبد الفتاح عساكر وهو باحث في التراث الاسلامي ونشر الرد على الفتوى وهو ما اوردته بالفعل في التدوينة في الجملة التالية
وحطيت اللينك وتحته خط وأشرت ليه كمان في الجملة دي (وهذا رد يبدو أكثر منطقية .. من خارج عنبر العقلاء
تحديث:وردنا من معلق مجهول ان لينك الرد غير واضح وجاري توضيحه)

بس يظهر انك ماخدتش بالك .. واستعجلت بحكم مسبق لاتهامي بعدم الموضوعية استنادا لاعتقاد بسوء نية مسبق :))

------
أما الأخ المنادي بتنقيح التراث .. مع كامل احترامي من حقه يبدي رأيه كما يشاء .. وهو على ما اعلم دارس ..

---
ده اقتراح مش بطال البحث عن طلبة الرجل .. ولكن ليس تجريدهم .. ربما محاولة علاج ادمغتهم ان كان اصابها العطب من جراء اسلوب مثل هذا في التفكير..

(عاوزين نفقد الثقه تماما مش هو ده المطلوب؟)
مين دول اللي عاوزين يا محمد ؟؟؟؟؟
احنا مش قلنا نتكلم بالعقل وبلاش الجمل المحفوظة
----
طيب بما انك انتقدت البوست وكاتبه والمعلقين عليه .. فافتينا أنت يا سيدي بما انك باستعلاء واضح اوضحت امتلاكك لناصية الحق .. اتفضل اشرح لنا رأيك بعلمك في الفتوى الصاروخية دي...؟؟ والتي تراجع عنها صاحبها بعد أن اوقفه الرجل رئيس جامعة الازهر ..

وانا اسأل الدكتور الطيب (الذي احترمه بشكل شخصي) كيف وصل رجل بهذه العقلية لرئاسة قسم الحديث بكلية أصول الدين بالجامعة يا دكتور ؟؟
--------------

bluestone said...

فانتوماس العزيز:
قبل كتابة التدوينة كان لازم اقرا كويس
عامة قبل الكتابة لازم ازاكر ما اقوم بكتابته بشكل عام ..
اتصلت بصديق عزيز اثق في علمه بما لا اعلمه بهذا الشأن وعملت بحث عن رد على هذه الفتوى ووجدت رد منطقي وعاقل جدا وهو ما اوردته ايضا في التدوينة ..
اي الفتوى والرد عليها

اما مناقشة الفتوى نفسها فالبنسبة لي تدخل في نطاق العبث الهلامي

ما ازعجني تمتع عقليات كهذه بمكانة كتلك وقدرة على التأثير على عقول الغلابة والبسطاء.
---------------

كراكيب:
برضه منور .. :)

م said...

لو اعرف انك هتشوفى ردى طبعا هرد
بس تقريبا مابترجعيش للتدوينات القديمه لما تنزلى بعدها حاجه

bluestone said...

محمد الهنداول::
بالعند فيك بقى .. هرجع للتدوينات القديمة :))

لأ .. انا من آن لآخر ببص على التدوينات القديمة حتى لما بنزل حاجة جديدة عشان لو حد ساب تعليق ولا حاجة ...

صاحب البوابــة said...

لا احد في مصر يحاسب احد

تحياتي لكل من يملك عقلاً حتى الآن